Jak już pisaliśmy na początku, jednym z głównych zadań technologii informacyjnej jest gromadzenie i przetwarzanie danych. Samo pojęcie danych jest związane z tą sferą na każdym kroku. Przesyłamy ich bardzo wiele, częstokroć nieświadomie. Czatując z kimś, rozmawiając przez komunikator, a nawet odwiedzając strony WWW – wysyłamy i odbieramy pakiety danych. Widzimy je jako filmy, zdjęcia czy słowa, ale w gruncie rzeczy są one właściwie uporządkowanym ciągiem liczb. Wiele z tych informacji musimy jakoś skatalogować i przechować w postaci cyfrowej. Tu kłaniają się bazy danych, które znajdują się w dyspozycji każdej firmy, urzędu czy instytucji. Bazę taką możemy również stworzyć na własny użytek, jeśli uznamy, że zachodzi taka potrzeba. Możliwości jest sporo.

Podstawowym sposobem na tworzenie i późniejsze zarządzenie bazami jest skorzystanie z któregoś z ogólnodostępnych programów. Niektóre są całkowicie darmowe, a inne z kolei wymagają uiszczenia opłat. Te drugie dysponują zwykle większym zasobem funkcji i są z tego tytułu użytkowane przez firmy. W podstawowym założeniu do baz danych trafiają treści w postaci liczbowej oraz tekstowej, takie jak bilanse, zestawienia oraz listy. Tak jest zazwyczaj, ale nie zawsze. Nowoczesne rozwiązania pozwalają zapisywać dane o innej strukturze, w tym obiekty graficzne czy pliki dźwiękowe. Zagłębiając się w temat można wyodrębnić różne typy baz danych, z których każda ma przypisane właściwości. W typologii wymienia się chociażby bazy kartotekowe, sieciowe czy hierarchiczne. Specyficzne są bazy relacyjne, posiadające wewnętrzne języki programowania, korzystające zwykle z SQL.

scrum rozwiązania chmurowe dla firm www.zasilsie.pl